Mani/pedi

Geen reacties op Mani/pedi

Gisteren schreef ik vol goede moed dat we vandaag naar koh kai zouden gaan, maar in de vroege ochtend zag het er qua weer niet goed uit en de voorspellingen waren ook niet al te positief. In plaats daarvan pakte we de shuttle naar het strand om daar te ontbijten. Slechte keuze want bij de stands met lokale gerechten kon je niet zitten en bij de tenten waar je wel kon zitten betaal je je scheel. Drie kleine fluffy kokospannenkoekjes met gekarakteriseerde cashewnoten en een cold press fruit koffie voor mij, een café latte en een omelet voor Cindy kwam neer op 1000 bath, zo’n 26 euro. En dat is het dubbele van onze papaya salade, vegetarische groene curry en geroerbakte groente inclusief rijst van ons diner.

Na een wandeling over het strand zijn we weer in ons shuttlebusje gestapt, en hebben lekker wat gezwommen in het zwembad voordat we gingen lunchen. Pad Thai voor mij en een Thaise groene curry met garnalen voor Cindy. Ik heb echt nog wat werk te doen voordat ik haar vegetariër heb. Daarna was het weer tijd voor een massage, dit keer maar een uur terwijl Cindy voor een body scrub ging.

Dit is mijn derde Thaise massage, eigenlijk mijn vierde maar de eerste twee waren in dezelfde Spa dus die tel ik als één. En ik ben nu al tot de conclusie gekomen dat ‘de Thaise massage’ niet bestaat. Drie ervaringen, drie keer compleet anders. Die in Maleisië was zakelijk en professioneel, en vooraf moest ik me omkleden in een soort jutezak, een kledingstijl die ik alleen kende van de Vietnam films. Gisteren was iets informeler, mijn voeten werden eerst gewassen, de dames praten wat onderling en ik lag slechts gekleed in mijn Hema boxershort op een echte massage-tafel. Ook de massage was wat minder pijnlijk, ondanks de stevigheid, en wat persoonlijker. Vandaag was weer een andere ervaring, een simpele mat op de vloer, volledig gekleed en de massage was veel meer gericht op strekken, stretchen en een beetje kneden dan de andere keren. Het was zachter zonder zacht te zijn, meer teder zonder erotisch te worden en op het laatst nam de masseuse zelfs een kussen op schoot waar ik mijn hoofd op moest laten rusten, en werd mijn hoofd heel prettig gemasseerd. En dat kan in nog vier keer doen om op dezelfde prijs van mijn ontbijt uit te komen. Mocht je ooit naar Ao Nang gaan, Spana massage is een aanrader.

Na een middagdutje zijn we een wandeling gaan maken, weer richting het strand en onderweg hebben we de al genoemde salade, groene curry en gebakken groente genuttigd. Daarna nog een stuk gewandeld tot we een ‘Ice roll’ standje tegen kwamen. Ik had filmpjes gezien, maar met eigen ogen is het leuker en ik moest natuurlijk proeven. Cindy liep al dagen te zeuren dat ze een mani/padi wilde, en ik had geen zin om te zitten wachten dus toen we een salon met prima prijzen tegen kwamen hebben we beide een manicure en een pedicure genomen. En stiekem vond ik het fijn. Na alle massages voelde mijn voeten als nieuw, nu zien ze er ook zo uit.

Nu is een pedicure niet nieuw voor me, op dertien jarige leeftijd ben ik drie keer geopereerd aan ingegroeide teennagels, en later, tijdens mijn militaire dienst in 1994 nog twee keer met tussendoor pedicure bezoek zodra ik voelde dat het mis dreigde te gaan. Nu lag dat niet aan gebrekkige hygiëne, maar mijn nagels waren te breed voor mijn nagelbed, dus ingroeien ging makkelijk, ik deed er alles aan om het te voorkomen want ontstekingen deden pijn en de operaties waren niet fijn. De teen bevat weinig vlees, veel zenuwen en door de ontsteking was alles al pijnlijk, de injecties met verdoving waren niet te harden. En bij de tweede operatie begon dokter Bouma nog te vroeg te snijden ook, voor de verdoving werkte. Ik was dertien, toch werd ik door vier volwassenen op de operatietafel vastgepind anders had ik de chirurg met zijn eigen scalpel onder handen genomen. Wat deed dat pijn en wat was ik boos. Dat ik 32 jaar later zijn naam nog weet zegt genoeg. En de operatie op de kazerne leverde mij een strafzaak en boete op, daar schrijf ik een andere keer wel over. Nu kruip ik lekker mijn mandje in, morgen gaan we naar koh kai, ongeacht de weersverwachting.