Bulgur

      Geen reacties op Bulgur

Niet één maar twee recepten. Maar beide met bulgur, al kan je dat makkelijk vervangen door couscous of quinoa als je wilt. De producten zijn vergelijkbaar, zowel qua smaak als structuur, en met maar kleine verschillen in voedingswaarde. Quinoa heeft geen gluten, dus behoor je tot de kleine groep Nederlanders die een glutenintollerantie heeft, dan zou ik de bulgur vervangen door quinoa, maar heb je die glutenintollerantie niet, dan kan je bulgur of couscous gebruiken.

Ik maakte bulgur voor het eerst naar aanleiding van een programma op 24Kitchen, First Aid kitchen met chef Andy McDonald, alleen koos ik voor een vegetarische versie in plaats van de köfte die hij maakte. Ik verving dat met vegetarische worstjes van de vegetarische slager.

Voor de bulgur zelf gebruikte ik 150 gram bulgur, wat olijfolie, 150ml groentebouillon, wat munt, wat peterselie, wat koriander, een bakje cherrytomaatjes en een citroen.

De bulgur mag in een kom, voeg daar wat olijfolie en de bouillon bij tot de bulgur net onder staat en laat dit wellen met een deksel op de kom. Snij ondertussen de kruiden en de tomaatjes fijn, rasp en pers de citroen en na een kwartiertje mag dat door de bulgur heen gemengd worden. Op smaak brengen kan met peper en zout.

Ik roosterde een rode ui, een venkel, een aubergine, een courgette, twee rode paprikas, vier teentjes knoflook en bracht dat op smaak met wat tijm en olijfolie. Alle groente snee ik in grove stukken, behalve de knoflook, die gaan in z’n geheel en met schil en al in de oven. Alles kan dan in een ovenschaal, besprenkeld met wat olijfolie en tijm, en dat kan dan vijftig minuten in een voorverwarmde oven op 200 graden.

De worstjes kunnen gebraad worden zoals op de verpakking staat aangegeven. Om de boel wat smeuig te maken serveerde ik het met een klodder soja yoghurt.

Ik had vandaag geen zin om vijftig minuten te wachten op geroosterde groente dus heb ik de bulgur gemaakt zoals hierboven beschreven alleen met extra groente. Behalve de cherrytomaatjes gebruikte ik een kwart komkommer, tijm, basilicum, munt, een rode ui, een geel pepertje en de rasp van een limoen. En tijdens het wellen heb ik wat gedroogde Provençaalse kruiden toegevoegd.

Ook heb ik de kipstuckjes van de vegetarische slager gebakken en dat allemaal door de bulgur gemengd tot een heerlijke zomerse salade.

Geef een reactie