Het Zwarte Pieten gezeik

      3 Reacties op Het Zwarte Pieten gezeik

Nog even terugkomende op Zwarte Piet, waar ik twee dagen geleden iets over schreef, ik maakte er natuurlijk een grap van door naar het Piet gedeelte te wijzen, maar serieus, ik vind het vreselijk jammer dat volwassen mensen zulke smerige ruzies uitvechten over een kinderfeest, met openlijk racisme en (doods)bedreigingen, met blokkades van snelwegen, protesten en vechtpartijen.
img_1003
En voor beide kampen die het zo hard spelen heb ik absoluut geen respect en begrip. Zwarte Piet is geen racisme, roep dat dan ook niet, want als je iemand voor racist uitmaakt staan de hakken gelijk in het zand en wordt er niet meer naar argumenten geluisterd. En de andere kant, de traditie brullers, die vergeten voor het gemak dat nog niet al te lang geleden Zwarte Piet met een roe liep en kinderen in de zak mee nam naar Spanje, dat was ook traditie.

Een deel van de Medelanders met een kleurtje voelt zich niet prettig bij Zwarte Piet, net zoals een deel van de Nederlanders zich niet prettig voelde bij de roe en het bangmaken van kinderen, dan is het aanpassen van de traditie toch niet zo’n probleem lijkt mij, en aangezien Zwarte Piet zijn kleur krijgt door de schoorsteen zou een roetveegpiet toch een prima oplossing zijn, waar beide partijen op zich mee zouden kunnen leven, maar door de Zwarte Piet is racisme roepers is iedere normale dialoog onmogelijk geworden en krijgen de bangmakers, stokers en onderbuikpolitici, die baat hebben bij angst en verdeeldheid, grond om hele volksstammen van normaal gesproken gematigde Nederlanders racistische dingen te laten roepen en mensen het land uit te wensen. Waar is de nuance gebleven, waar is de toon van gematigdheid?

Ik zal eerlijk zijn, dankzij Quincy Gairo, die de hele discussie aanzwengelde, en Sylvana Simons, die beiden maar op racisme bleven hameren had ik eerst ook de natuurlijke reactie ‘pleur op, het is geen racisme, het is traditie, blijf er met je poten vanaf’. Dat wil niet zeggen dat ik me verlaagde tot harde commentaren op Facebook, tot racistische uitingen of het standaard ‘als het je niet bevalt rot je maar op’ geleuter wat je helaas veel leest. Domme en vooral racistische uitlatingen, daar hou ik me ver van. Helaas valt dat van heel veel niet te zeggen, ook niet van het kamp dat juist claimt dat Zwarte Piet racistisch is. Via de concerten van Living Colour ken ik een in Nederland wonende Zimbabwaanse, keurig geïntergreerd, getrouwd met een Nederlander, spreekt vloeiend Nederlands, een goed voorbeeld van geslaagde intergratie, maar omdat ik niet zei dat Zwarte Piet racisme is kreeg ik toegebeten dat ik, net als mijn voorvaderen, zwarte mensen het zwijgen op wilde leggen. WTF?!?!?!?! Dus omdat ik ergens wat genuanceerder over denk ben ik, blank man, getrouwd met een Aziatische, mijn favoriete band zijn vier donkere muzikanten, een racist? Dat was dus het einde van onze (Facebook) vriendschap.

Hoe denk ik dat werkelijk over het hele Zwarte Piet verhaal? Na het lezen van diverse artikelen van historici over de Zwarte Piet traditie is het voor mij duidelijk. Sinterklaas bevrijde kindslaven, zorgde voor ze en in ruil daarvoor hielpen ze hem. Ergens in de negentiende eeuw kregen ze de clowneske pietenpakjes aan, verzonnen door een tekenaar. Het zijn overigens pakken gebaseerd op de kleding van edelmannen, en dus niet van slaven of knechten. Dus wederom geen racisme, wel een karikatuur van een niveau waarbij met de inzichten van nu een wenkbrauw opgetrokken mag worden. Maar let op, de pakjes kregen ze dus ergens eind negentiende eeuw, dus de pro-pieten, die pakjes zijn ook later toegevoegd aan de traditie, tradities kunnen dus veranderen! Kortom, er is geen basis van racisme in Zwarte Piet.
img_1004
Echter had ik op een gegeven moment een goede inhoudelijke discussie op Facebook, ja, dat is dus blijkbaar mogelijk, met iemand van een Surinaamse afkomst. Een vriendin van een vriendin, dus niet eens een bekende van mij. Zij was het met mij eens dat er inderdaad geen racistische basis is voor Zwarte Piet, maar dat het veel Nederlanders met een kleurtje wel een onaangenaam gevoel gaf, dat het schuurde. Dat heeft mij wel aan het denken gezet, en sindsdien ben ik wel pro aanpassen. Dat gelul van traditie, daar ben ik het nooit mee eens geweest want tradities gaan met de tijd mee, zo is de roe afgeschaft, boezemt Zwarte Piet geen angst meer in omdat hij je in zijn zak meeneemt naar Spanje als je je niet gedraagt en is zijn kleding ook pas later aangepast aan wat we nu als Zwarte Pietenpakken zien. Dus het aanpassen van een zwart gezicht naar een roetveeg gezicht zie ik ook niet als een probleem, de grote gouden oorbellen weg is ook prima. Het feest zelf blijft een feest, nee, sterker nog, het feest zelf wordt weer een feest, zonder protesten, scheldpartijen, snelwegblokkades en andere ellende. De pro-pieten houden hun Piet, alleen iets minder donker, en de anti-Pieten krijgen ook hun zin doordat Zwarte Piet niet meer egaal donker is. Prima toch? Maar de stellingen zijn ingenomen, door de harde toon van het debat staan aan beide kanten de hakken in het zand, de hardliners hebben de overhand. Het is Antifa tegen de KKK in het klein, met relschoppers aan beide zijden die geen duimbreed willen toegeven. Het is jammer om te zien dat een kinderfeest het slechtste in volwassenen naar boven brengt.
img_1005

3 thoughts on “Het Zwarte Pieten gezeik

  1. Wander

    De discussie is in eerste instantie zonder vooronderzoek opgestart.
    Enige nadeel van de roetveeg is de herkenbaarheid van de Piet.
    En inderdaad, leven en laten leven.
    Mooi geschreven overigens.

Geef een reactie