Roerbak met bloemkool, sperziebonen en sambalnootjes

Voor ik vegetariër werd keek ik heel vaak naar 24Kitchen als inspiratie. En daardoor zag ik de programma’s met Miljuschka Witzenhausen ook vaak en dat vond ik helemaal niet erg. Ik vind haar één van de mooiste vrouwen van Nederland, ik heb haar ook ooit op een foodfestival ontmoet en even mee staan praten en het is een oprecht leuke meid maar ……. letterlijk al haar recepten bevatten vlees of eieren of zuivel of kaas. En als vegetariër kan je daar dus weinig mee.

miljuschka-witzenhausen-presenteert-zondagochtendshow-24kitchen

Vanmorgen was ik aan het zappen en kwam bij het programma Cook it forward en te gast was Sanne Vogel. Toen bij de introductie werd gezegd dat Sanne grotendeels vegan eet dacht ik “oh, nu blijf ik even kijken” en na afloop dacht ik “ik heb alle ingrediënten en meer in huis, hier ga ik vanavond een kleine twist op maken”. En dus ben ik aan de slag gegaan en heb gemaakt: een roerbak met nasi goreng, komkommersalade en geroosterde sambalnootjes.

Ingrediënten:

Nootmix

  • twee theelepels agave siroop
  • twee theelepels sambal
  • handje pinda’s
  • handje cashewnoten
  • indien je ongezouten pinda’s en noten gebruikt: beetje zout

Salade

  • 1  paprika
  • eetlepel agavesiroop
  • twee eetlepels witte wijn azijn

Roerbak

  • Gekookte rijst
  • 2 teentjes knoflook
  • 1  rode peper, van zaden ontdaan
  • 1  stukje gember
  • Sperziebonen
  • Bloemkoolroosjes
  • Soyasaus
  • Ketjap
  • Pindakaas
  • Water

Bereiding:

Verwarm de oven voor op 180 graden. Meng in een kom de sambal, 2 tl agavesiroop, pinda’s, cashewnoten en een snuf zout. Spreid ze uit over een met bakpapier beklede bakplaat. Bak ze 8 minuten in de voorverwarmde oven.

Kook de rijst volgens de gebruiksaanwijzing gaar. Pel en pers of snijd de knoflook fijn. Schil de gember, verwijder de zaadlijsten van de rode peper en snijd beiden fijn. Snijd of schaaf de komkommer in halve plakken.

Meng in een kom de agavesiroop met de witte wijnazijn. Voeg de komkommer toe en breng op smaak met peper en zout. Bewaar de komkommersalade.

Verhit de zonnebloemolie in een wok of hapjespan en bak de knoflook, de gember en de rode peper 2 minuten op middelmatig vuur. Snijd de sperziebonen in reepjes of stukjes, voeg ze toe samen met de bloemkoolroosjes en bak 8 minuten.

Voeg de gekookte rijst toe aan de groente, evenals de pindakaas, de sojasaus, de ketjap en 2 el water per persoon. Zet het vuur hoog en roerbak nog 2 minuten.

Geef een reactie